معماری
بنام يگانه معمار هستي
قالب وبلاگ
از مسائل و دغدغه های مهم مهندسان عمران در امر طراحی، محاسبه و ساخت پروژه های عمرانی وزن سازه به منظور پایداری بهتر در برابر نیروی زلزله است.
هبلکس بتن سبک یا بتن هوادار اتوکلاوی
 
از مسائل و دغدغه های مهم مهندسان عمران در امر طراحی، محاسبه و ساخت پروژه های عمرانی وزن سازه به منظور پایداری بهتر در برابر نیروی زلزله است.

ازآنجائیکه امروزه تمامی ساختمان ها به صورت اسکلت فلزی و یا بتونی اجرا می‌شوند. پارتیشن ها و دیوارهای داخلی فقط نقش جدا کننده فضا را برعهده دارند و هرچه مصالح بکاررفته شده دراین اجزا سبک تر باشد تاثیر مستقیمی در کاهش وزن سازه دارد.

از این رو جایگزینی آجرهای هبلکس بجای آجرهای معمولی و سفال بسیار تاثیر گذار می‌باشد.

نکته قابل ذکر در مورد این آجرها وزن مخصوص پایین آنها است. بطوریکه اگر این آجرها را بر روی سطح آب قراردهیم به ته آب فرو نرفته و برروی سطح آب قرارمی‌گیرد.

در دنیای پیشرفته امروزی و با توجه به پیشرفت های صورت گرفته در زمینه های مختلف علمی، صنعت بتن دچار تحول گردیده است، تولید بتن سبک هبلکس حاصل همین پیشرفت ها می‌باشد.

ادامه مطلب
[ جمعه 6 دی 1392برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

کف کاذب نام کالائی است که به قرینه سقف کاذب نامگذاری شده و به کفی اطلاق می گردد که کف اصلی سازه ساختمانی نیست و جهت افزایش ارتفاع محل تردد به کمک پایه هائی بر کف اصلی طبقات نصب شده است .

کف کاذب چیست ؟

 

ترجمه صحیح نام این کالا " کف بلند شده " می باشد که دلیل بکارگیری آن عموماً جهت پوشش حجم زیادی از کابلها و تأسیسات است که در بعضی از اماکن بکار می رود . از آن جمله می توان از اطاقهای کنترل و فرمان مراکز کامپیوترهای سرور ، پستهای برق و مخابرات ، برجهای کنترل ، اطاقهای قرنطینه، گلخانه های مکانیزه و .... نام برد . ولی اخیراً بکارگیری انواع خاص از کف کاذب به منظور گرمایش از کف و انتقال آبهای سطحی و کاهش رطوبت و همچنین به منظور سبک سازی ساختمانها نیز رونق یا فته است ، ضمناً کفهای کاذب در ابعاد مختلف ارائه می گردند که معمولاً 40 ×40 ، 40 × 60 ، 50 × 50 ،60 × 60 ، 80 × 80 و 120 × 60 می باشد .

در این مقاله سعی شده است که به خواننده اطلاعات کافی جهت آشنایی با انواع کف کاذب و موارد مصرف آنها ارئه گردد .
.........

ادامه مطلب
[ جمعه 6 دی 1392برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

محصولات چوبی که بطور صحیح و برای هدف خاص با مواد حفاظتی تیمار شده و بطرز صحیحی نیز نصب شده اند ، در مقابل پوسیدگی و حمله حشرات و موجودات چوبخوار دریایی برای دوره طولانی تری مقاومت می کنند . علاوه بر موجودات زنده ، چوبی که در تماس با محیط باشد در معرض هوا زدگی نیز می باشد .هوا زدگی هنگامی رخ می دهد که چوب در معرض اشعه مستقیم خوشید بوده و به دلیل بارندگی ، به طور مداوم مرطوب و خشک می شود . در اثر این نیروها ، شکاف های کوچک موجود در هر دو سمت و مقطع انتهای تخته ، بزرگ شده و تبدیل به ترک می شوند . رطوبت به سرعت در این فضاها و الیاف انتهایی تجمع حاصل کرده و این فرایند (ترک خوردن) با سرعت بیشتری ادامه می یابد . اگر ترک ها به اندازه های عمیق شوند که از پوسته حفاظتی عبور کنند ، ممکن است پوسیدگی و حمله حشرات در قسمتهای داخلی و تیمار نشده محصولات چوبی رخ دهد . به علاوه چوب به قهوه ای تغیر رنگ داده یا ممکن است کپک زده و تیره رنگ شود . پدیده هوازدگی مخصوصاً در تولیدات چوبی که با مواد محافظتی محلول در آب مانند CCA و ACZA تیمار شده اند و یا در چوبهای تیمار نشده که دارای دوام طبیعی می باشند ، ایجاد مشکل می کند . عملاً تمام تخته ها ، تخته لایی ها ، تیر های چوبی، تیرک ها و الوار های چوبی که دربازارهای چوب فروشان جزء وجود دارند ، با مواد محافظتی محلول در آب تیمار شده اند و اگر در تماس با محیط باشند هوازده خواهند شد . برخی از کپک ها قادرند در سطوح الوارهای تیمار شده با مواد حفاظتی محلول در آب توسعه یابند . بنابراین اگر نمای ظاهری و زیبایی چوب مهم است باید سطح چوب پوشانده و پرداخت گردد.


ادامه مطلب
[ سه شنبه 19 دی 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

انتخاب چوبی که خصوصیات فنی لازم را تامین کند در درجه اول اهمیت قرار دارد. چوب آلات با درجه کیفی پایین دارای تعداد فراوانی گره و لبه های نا صاف در محلی که پوست از چوب جدا شده است می باشد . در لمبه کاری، چوب و پرداخت سطحی آن در معرض نوسانات (فیزیکی و شیمیایی) شدیدی قرار می گیرد . این سطوح افقی اغلب در معرض تابش مستقیم خورشید بوده و تمایل به جذب رطوبت دارند، بنابراین هوازدگی در این محصولات فوق العاده تسریع می شود . همانطور که خشک شدن و مرطوب شدن چوب به طور متوالی رخ می دهد ، هم کشیدگی و واکشیدگی چوب منجر به ایجاد ترک های ریز شده که این ترک ها تمایل دارند که گسترش یافته و تبدیل به شکافهایی در امتداد طولی شوند ، که آنها نیز به نوبه خود به جذب و نگهداری رطوبت گرایش دارند . به دلیل حضور رطوبت ، شرایط پوسیدگی و حمله حشرات شدیداً افزایش می یابد. هر نوع پوشش سطحی لمبه ها (از قبیل رنگ- لاک الکل و پوششهای لایه ای روی چوب ) در معرض تنش های شدیدی قرار دارند. دلیل آن ایجاد هم کشیدگی و واکشیدگی چوب به خاطر تغییرات رطوبت است . علاوه بر این ، سطح پرداخت شده مخصوصاً در مناطق پر رفت و آمد در معرض فرسایش سطحی قرار دارد . به دلایل فوق پوششهای سطحی معمول چوب هیچگاه نباید برای لمبه ها استفاده شوند. به دلیل شرایط هوازدگی شدیدی که لمبه ها با آن مواجه هستند ، معمولاً برای قسمتهای سطحی و بالاتر از سطح زمین از چوبهایی که با مواد محلول در آب اشباع عمق شده اند یا از چوبهایی که دوام طبیعی بالایی دارند،مانند سرخ چوب و نوش آمریکایی، استفاده می شود. تمامی تیرک ها و دیگر اعضای چوبی که با خاک در تماس هستند باید به طور عمیق با مواد حفاظتی مناسب و با درجه تثبیت شدگی مناسب اشباع شوند. لمبه های چوبی عموماً به صورت طبیعی یا حفاظت شده در محیط استفاده می شوند . برخی چوبهای حفاظت شده با مواد محلول در آب حاوی مواد ضد آب و مواد رنگی (معمولاً قهوه ای ) می باشند. مواد حفاظتی ضد آب باعث کاهش ترک و ایجاد ترک و شکاف در چوب میشوند .


ادامه مطلب
[ سه شنبه 19 دی 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

معاون عمرانی استاندار تهران از ابلاغ بخشنامه جدید به شهرداری‌ها جهت حضور مثلث مالک، مهندس ناظر و نماینده شهرداری هنگام گودبرداری‌ها خبر داد.


ادامه مطلب
[ سه شنبه 19 دی 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

فرآیندهای جوشکاری
جوشکاری یکی از روشهای تولید می‌باشد. هدف آن اتصال دایمی مواد مهندسی (فلز، سرامیک، پلیمر، کامپوزیت) به یکدیگر است به گونه‌ای که خواص اتصال برابر خواص ماده پایه باشد.

پیشینه

موسیان در ۱۸۸۱ قوس کربنی را برای ذوب فلزات مورد استفاده قرار داد.

اسلاویانوف الکترودهای قابل مصرف را در جوشکاری به کار گرفت.

ژول در ۱۸۵۶ به فکر جوشکاری مقاومتی افتاد

لوشاتلیه در ۱۸۹۵ لوله اکسی استیلن را کشف و معرفی کرد.

الیهوتامسون آمریکائی از جوشکاری مقاومتی در سال ۷-۱۸۷۶ استفاده کرد.

در جریان جنگهای جهانی اول و دوم جوشکاری پیشرفت زیادی کرد. احتیاجات بشر به اتصالات مدرن – سبک – محکم و مقاوم در سالهای اخیر و مخصوصاً بیست سال اخیر سبب توسعه سریع این فن شده‌است.


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 26 مهر 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

هبلکس
از مسائل و دغدغه های مهم مهندسان عمران در امر طراحی، محاسبه و

ساخت پروژه های عمرانی وزن سازه به منظور پایداری بهتر در برابر نیروی زلزله است. ازآنجائیکه امروزه تمامی ساختمان ها به صورت اسکلت فلزی و یا بتونی اجرا می‌شوند. پارتیشن ها و دیوارهای داخلی فقط نقش جدا کننده فضا را برعهده دارند و هرچه مصالح بکاررفته شده دراین اجزا سبک تر باشد تاثیر مستقیمی در کاهش وزن سازه دارد.
از این رو جایگزینی آجرهای هبلکس بجای آجرهای معمولی و سفال بسیار تاثیر گذار می‌باشد.
نکته قابل ذکر در مورد این آجرها وزن مخصوص پایین آنها است. بطوریکه اگر این آجرها را بر روی سطح آب قراردهیم به ته آب فرو نرفته و برروی سطح آب قرارمی‌گیرد.

در دنیای پیشرفته امروزی و با توجه به پیشرفت های صورت گرفته در زمینه های مختلف علمی، صنعت بتن دچار تحول گردیده است، تولید بتن سبک هبلکس حاصل همین پیشرفت ها می‌باشد.


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 26 مهر 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

جزوه درس بارگذاری دکتر زاهدی استاد دانشگاه علم و صنعت شامل مثال ها و تمارین حل شده این جزوه دستنویس جناب محمد مهدی مداح است و در 166 صفحه اسکن شده و به صورت PDF می باشد.

 

مفهوم بار در مهندسی عمران در اصل به معنای نیروهای وارده بر سازه است. نیروهای وارده بر سازه در مهندسی عمران به گروه‌های زیر تقسیم می‌شود:

* بار مرده ( Dead Load  ) به معنای باری است که در طول زمان ثابت باشد و از زمان احداث سازه روی آن اعمال نیرو کند مثل نیروی ناشی از کف سازی و دیوارهای جانبی در ساختمان.

* بار زنده ( Live Load  ) باری است که در طول زمان ثابت نباشد و الزاما از زمان احداث سازه روی آن اعمال نیرو نکند مثل نیروی ناشی از تردد افراد و یا نیروی وزن لوازم منزل.

* بار برف ( Snow Load ) به نیرو‌های وارده بر سازه در اثر انباشت برف بر روی آن اطلاق می‌شود.

* بارهای ناشی از اختلاف دما ( Temperature Load ) به نیرو‌هایی که در اثر انبساط و انقباض ناشی از اختلاف دما در سازه بوجود می‌آید اطلاق می‌شود.

* بارهای ناشی از زلزله ( Earthquake Load ) مشخصا به نیرو‌های وارده بر سازه در اثر اعمال شتاب از زمین به سازه در خلال زلزله اطلاق می‌شود.

* بارهای ناشی از باد ( Wind Load ) به نیرو‌های وارده بر سازه در اثر وزش باد به سازه اطلاق می‌شود.

* بارهای ناشی از فشار آب و فشار خاک (  Solid & Liquid Pressure ) به نیرو‌های وارده بر سازه در اثر فشار جانبی ناشی از آب (مثلا در سدها) یا خاک (مثلا در دیوار‌های حائل) اطلاق می‌شود.

بارهای زلزله، باد، فشار جانبی آب، خاک را بارهای جانبی نیز می نامند.

با توجه به طبیعت غیر دائمی بارهای زلزله و باد، آنها را بارهای فوق العاده نیز گویند.

یک طبقه بندی دیگر نیز بارها را به دو گروه ثابت با زمان و غیر ثابت با زمان یا بارهای دینامیکی و غیر دینامیکی تقسیم کرده است.

به معین کردن بارهایی که بر یک سازه وارد می شود بارگذاری می گویند. به بیان دیگر بارگذاری عبارت است از پیدا کردن نیروهای خارجی وارده بر سازه در اثر اعمال یکی از بارهای مهندسی عمران.

[ پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

روکش بتنی Quikrete یک مخلوط خاص از سیمان پورتلند و شن و یک پلیمر معتدل ساز و رنگهای افزودنی است که برای کاهش میزان خسارات مواد تعمیری و بازسازی کردن ظریف و بی عیب و نقص نما به کار می رود.

روکش بتنی یک پوشش با دوام و مقاوم که به منظور مقاوم سازی پیاده رو ها و برخی خیابان ها در مقابل عبور و مرور عابرین پیاده و وسایل نقلیه طراحی شده است و راهی مقرون به صرفه برای تعویض بتن های سنگی فرسوده و قدیمی می باشد.

هر فردی می تواند به تنهایی از این بتن استفاده کند و در موارد پروژه های عظیم شهری هم می بایست برای این کار با پیمانکاران قرارداد منعقد کرد.

موارد استفاده از این بتن ها

در راههای اختصاصی و مدخل های ورودی، دالان ها و گذرگاه های سرپوشیده، پیاده روها، حیاط خلوت و گلخانه ها

از این روکش بتنی می توان در موارد جزئی و تعمیرات و یا در موارد کلان مانند تک لبه ها و جدول های کناره خیابان ها و یا ساخت پله ها استفاده کرد.

زمان خشک شدن

روکش کردن با این نوع بتن می بایست 6 ساعت قبل از عبور عابرین پیاده و 24 ساعت قبل از عبور و مرور وسایل نقلیه موتوری پایان پذیرد. در آب و هوای سرد زمان بیشتری برای این کار لازم است. از نفوذ آب و بارش باران بر روی روکش تا 6 ساعت پس از پایان کار جلوگیری کنید. تنها هنگام بارندگی های ناگهانی روی آن را بپوشانید و در غیر این صورت هیچ نیازی به پوشاندن روی روکش وجود ندارد.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

دال ها
1civil.persianblog.ir

بیشترین کاربردهای بتن مسلح به الیاف بویژه الیاف فولادی تاکنون در دالها , عرشه پلها , کف سازی فرودگاهها , پارکینگها و محیطهای در معرفی کاویتاسیون و فرسایش بوده است . در پل سازی مهمترین کاربرد ان در سطوحی بوده که در معرض خوردگی و فرسایش قرار دارند .

دال های روی بستر

در مورد دال هاى روى بستر , نمونه هایی که خوب بررسی شده باشند اندک هستند. اما در جاهایی که دال بتنی مسلح به الیاف فولادی تحت تاثیر عبور و مرور اتوبوسهای سنگین قرار دارد , مشخص شده است که این نوع دال , با ضخامتی در محدود 60 تا 75 درصد دالهاى غیرمسلح , عملکردی مشابه آنها دارند با استفاده از این نوع بتن , پوشش باند فرودگاهها را میتوان به نحو قابل ملامحظه اى ( 20 تا 60 درصد) نازک تر از پوشش های بتنی غیر مسلح مشابه اجرا کرد. خستگی خمشی عامل مهمی است که بر عملکرد کفسازى اثر می گذارد , اطلاعات موجود نشان می دهد که الیاف , مقاومت بتن را در برابر خستگی به نحو قابل ملاحظه ای افزایش می دهند .


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

آب بند چیست و مناسب ترین نوع آن کدام است؟

 

سال هاست استفاده از آب بند (واتر استاپ) به منظور آب بندی درزهای اجرایی و محل های قطع بتن (Construction Joint) متداول است. امروزه تمامی کشورهای توسعه یافته و پیشرفته از آب بندهای هیدروفیلیک یا بنتونیتی برای آب بندی درزهای اجرایی استفاده می کنند نه نوع P.V.C آن، زیرا محل ثابت سازی آب بندها در بین آرماتورها می باشد و با گذشت چند سال از عمر سازه و بررسی شرایط آرماتورها و بتن مشاهده می کنیم آرماتورهای طولی و عرضی که در سمت آبگیر سازه قراردارند به واسطه عبور آب از طریق درز سرد موجود بین مقاطع بتن ریزی شده و لوله های موئین ناشی از تبخیر آب بتن، دچار زنگ زدگی شده که در برخی از موارد با انبساط 6 الی 15 درصدی حجم آرماتورها، بتن دچار ترک خوردگی می گردد. این نقصان عاملی جهت تشدید نفوذپذیری و کاهش شدید طول عمر سازه بتنی می باشد. آب بندهای هیدروفیلیک یا بنتونیتی علاوه بر سهولت و سرعت بسیار زیاد در نصب تمامی نواقص فوق الذکر را رفع می کنند.

 


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

ضعف‌ها و اشکالات اجرایی ساختمان‌های فولادی در حال ساخت، سید مهدی زهرائی، استادیار گروه عمران دانشکده فنی دانشگاه تهران و مدیر بخش مهندسی سازه مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، دوره آموزشی، ضعف‌ها واشکالات اجرایی ساختمان‌های در حال ساخت.

چکیده مقاله
با وجود تجربه تلفات و خسارات سنگین زلزله های اخیر مانند زلزله های منجیل و بم، احتمال وقوع زمین لرزه‌های بزرگ در بیشتر مناطق پرجمعیت کشور و نیاز جدی به اعمال کنترل کیفی در طراحی و اجرای ساختمان ها، هنوز توجه کافی به ساخت و ساز صحیح نشده است.
ساختمان های فولادی بخش قابل توجهی از ساخت و ساز در ایران را تشکیل می دهد. در این مقاله مرور مختصری بر وضعیت اجرای این ساختمان ها در کشور می شود و موارد نقاط ضعف اجرایی که به‌طورمعمول بعلت سهل انگاری یا عدم تسلط کافی مهندس ناظر به اصول اجرایی ساختمان مقاوم در برابر زلزله رخ می دهد مورد توجه قرار داده و راهکار های مناسب و ممکن جهت بهبود ساخت و ساز ارائه شود.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]
اثر یخ زدگی بر بتن تازه

 


بتن در دماهای بسیار پایین مقاومت بسیار کمی کسب می کند تا وقتی میزان اشباع بودن بتن در اثر عمل آبگیری به اندازه کافی کاهش نیافته باشد ، لازم است که بتن تازه در برابر آثار ویرانگر یخ زدگی محافظت شود بتنی که حتی یک بار در سنین اولیه یخ زده باشد در مقایسه با بتنی که یخ نزده باشد در برابر شرایط جوی از مقاومت کمتری برخوردار است و نیز آب بند نخواهد بود. استعداد آسیب پذیری بتنی که در برابر یخ زدن محافظت نشده است ، خیلی بیشتر از بتنی است که در برابر یخ زدن محافظت گشته و در ضمن از مقاومت فشاری کمتری هم برخوردار است.
حال هرگاه اقدامات احتیاطی لازم به کار بسته شود می توان بتن ریزی را در سرتاسر ماه های زمستان با اطمینان خاطر انجام داد و با بکار بستن این تمهیدات هیچ کارگاهی تعطیل نخواهد شد.
بر اساس استاندارد بین المللی ACI۶۰۳ در کارهای بتنی هوای سرد به هوایی اطلاق می شود که بیش از سه روز متوالی شرایط زیر را داشته باشد:

۱) میانگین دمای هوای شبانه روز کمتر از ۵+ درجه سانتیگراد باشد.(منظور از میانگین دمای هوای شبانه روز ، میانگین حداقل و حداکثر دما در طول ۲۴ ساعت می باشد.)

۲) در نیمی از ساعات شبانه روز دمای هوا از۱۰+ درجه سانتیگراد بالاتر نرود.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

يک انرژی فراوان و پاک است ويعنی استفاده مستقيم از حرارت خورشيد،بدون کمک گرفتن از يک "انرژی بيرونی "،منظور نصب تجهيزاتی مانند " صفحات خورشيدی" است . بهترين نمونه آن تامين " آسايش حرارتی " در بنا ها ،با به کارگيری برخی تدابير ساده در معماری آنها می باشد که از دير باز معمول بوده ودرحال حاظر به آن " معماری زيست اقليمی « Bioclimatic archtcture» می گويند .


اين معماری براعتلای ارزش های محيط جغرافيايي واقليمی بنا و احترام گذاشتن به روش و روند زيست استفاده کنندگان آن ،مبتنی می باشد.همخوانی با سرزمين ،به کارگيری مصالح محلی و اکولوژيک ،صرفه جويي و سادگی ، راحتی و سلامت اندرونی ، اصول اساسی در اين معماری هستند .چنين خانه هايي برای ساکنان آن دلپسند ومطلوب هستند .«اقليم –بنا – ساکنان » ،ارکان اساسی در اين معماری هستند .

 


 


ادامه مطلب
[ سه شنبه 6 تير 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

در قرن حاضر بتن به عنوان یكی از پر مصرف ترین فراورده های ساختمانی در جهان شناخته شده است. از ویژگیهای بسیار خوب آن، اقتصادی بودن، سهولت دسترسی به اجزای تشكیل دهنده،شكل پذیری و پایایی نسبتا بالای آن را می توان نام برد. این عوامل باعث توجه روز افزون به بتن شده است. بدین جهت لازم است كه متخصصان، خواص اجزای تشكیل دهنده و مراحل اساسی در ساخت، نگهداری و در مواقع لزوم تعمیر و مرمت آن را به خوبی بشناسند.
برخلاف فولاد، در بتن نمیتوان به مشخصات ارائه شده از سوی تولید كنندگان اكتفا كرد.
به علت عدم آشنایی و شناخت كامل متخصصان و مجریان كارهای عمرانی با خصوصیات و رفتار بتن و آشنانبودن با شیوه های صحیح اختلاط اجزای آن در سالهای اخیر گسستگی و خرابیهای زیادی در تعدادی از سازه های بتنی مشاهده شده است.
به نظر می رسد در پاره ای از موارد اثرات آب و هوا، دما،شرایط محیطی،و تطبیق خصوصییات بتن با استانداردهای جهانی مورد توجه قرار نمی گیرد.
امید است در این پژوهش راهكارهی استفاده صحیح از بتن و طرز برخورد با خصمصیات آن به دست آید. 
 


ادامه مطلب
[ سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

در مورد لزوم شناخت مصالح دو جهت گیری کلی میان آموزگاران معماری وجود دارد ، عده ای مصالح و جزئیات آن را در فرآیند ایده پردازی اساسی نمی پندارند و با اینکه حتی برخی از معماران بزرگ که به واسطه آثار بزرگ خود به اشتهار رسیده اند ، در پرداختن به مصالح و جزئیات معماری بسیار ضعیف بوده اند ( رودلف شیندلر ، لوکوربوزیه ) اما با این حال حقیقت این است که کاربرد شایسته مصالح وجه تمایز پروژه با دوام از پروژه بی دوام و کم عمر است .
کاربرد مصالح مناسب ، ساختمانی واقعی را از طرحی نمایشی متمایز می کند . مصالح نه تنها بعد و ضخامت بلکه نیرو و صدا نیز دارند . اگر به چوب و سنگ ضربه هایی یکسان بزنید صداهای متفاوتی ایجاد می کنند . اگر به دیوار گچی ، به مصالح بنایی ، و سپس به دیواری گچی از پانلهای پیش ساخته 4*2 متر ضربه بزنید . ، صداهای متفاوتی را خواهید شنید . زمانی که به جای گچ مصالحی ساختگی و تخته سه لای رنگ شده به کار می رود ، مسئله حتی وخیم تر است . نتیجه این کار چیزی است که به نظر مصالح بنایی می رسد ، اما با ضربتی آهسته یا برخورد چیزی به آن صدایی طبل مانند می دهد . این دقیقا همان موردی است که در بسیاری از ساختمانهای تاریخ گرای اخیر به چشم می خورد ، چرا که در این گونه موارد تقلید از فرم های گذشته از طریق مصالح نا مناسب حاصل شده است . کتابخانه مایگل گریوز در سن خوان کاپیسترانو نمونه ای بسیار مناسب است شما در رواقی قدم می زنید که بسیار شکوهمند است ، اما صدای ستونهای چوبی تو خالی حضور ساختگی آنها را بر شما آشکار می سازد حضوری که در تقابل با گذشته واقعی و صادقانه مصداق تاریخی مرجع آن قرار دارد .
لذا مصالح ، گوشت و پوست و استخوان معماری به شمار می آیند . و انتخاب مناسب آنها در طول اعصار دلمشغولی معماران بوده است . کاربرد و نسبیت تاکید بر آنها معماران و معماری های مختلف را از هم متمایز کرده است.
 


ادامه مطلب
[ سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]
استفاده از شیشه توسط رومی ها در حدود هزار سال قبل از میلاد مسیح رایج بوده است و استفاده عمومی از آن نیز به حدود 200 سال قبل باز می گردد كه از آن زمان شیشه ها با ابعاد مختلف وارد زندگی عموم مردم گردیدند.

 

استفاده از شیشه توسط رومی ها در حدود هزار سال قبل از میلاد مسیح رایج بوده است و استفاده عمومی از آن نیز به حدود 200 سال قبل باز می گردد كه از آن زمان شیشه ها با ابعاد مختلف وارد زندگی عموم مردم گردیدند.

در سال 1865 میلادی صاحب یك مغازه شیشه فروشی در شهر نیویورك با ابتكار خویش حق ثبت و امتیاز بهره برداری از شیشه های عایق دوجداره غیر نفوذ در ایالت متحده را بدست آورد. او با مطالعه و آزمایش اثبات كرد كه با استفاده از شیشه های دو جداره می توان از خروج گرما و سرمای داخل ساختمان به خارج جلوگیری كرد و هوای داخل محیط را بهتر محافظت نمود. پنجره های دارای دو یا چند جداره استاندارد، از اتصال دو یا چند شیشه كه بطور موازی ئ در مقابل یكدیگر برای روی یك چهارچوب پروفیل آلومینیومی قرارگرفته اند تشكیل شده است.

امروزه دیوارهای خشتی و گلی ستنی جای خود را به دیواره های شیشه ای مرتفع براق و درخشان داده اند . این سطوح زیبای رنگی به گونه ای طراحی و اجرا شده اند كه بخوبی می توانند در برابر سرما و گرمای محیط خارجی مقاومت كرده و ضمن حفظ زیبایی محیط ، آسایش و اطمینان را برای استفاده كنندگان به ارمغان آورند.

در صنعت معماری نوین ، دیوارهای ساخته شده از جنس شیشه های رنگارنگ رفلكس مورد علاقه و توجه زیاد استفاده كنندگان قرارگرفته است.
 

ادامه مطلب
[ سه شنبه 22 اسفند 1390برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

 

آهک و گچ ، از جمله موادی هستند که کارآیی آنها از دوران باستان ، توسط بشر شناخته شده است و از آنها در ساختن انواع بناها ، استفاده می‌شد. موادی مانند آهک ، ساروج و سیمان برای اتصال محکمتر قطعات سنگ و یا چوب بکار گرفته می‌شد.
از نظر علمی ‌، آهک همان اکسید کلسیم است که از حرارت دادن شدید سنگ آهک (کربنات کلسیم طبیعی) بدست می‌آید.
مفاهیم آهک مرده و آب آهک
هرگاه بر روی اکسید کلسیم (آهک زنده) ، آب ریخته شود، بر اثر واکنش با آب ، گرما ایجاد می‌کند که موجب بخار شدن قسمتی از آب می‌شود. در این عمل ، آهک بر اثر جذب آب ، متورم شده ، سپس به‌صورت گرد سفیدی در می‌آید که اصطلاحا «آهک مرده» نامیده می‌شود، (زیرا در تماس با آب ، دیگر واکنشی از خود نشان نمی‌دهد) و این عمل را شکفته شدن آهک نیز می‌گویند.

هر گاه مقداری آب به آهک مرده اضافه شود، به شیر آهک تبدیل می‌شود که اگر آن را صاف کنیم، محلول زلالی که در حقیقت محلول سیرشده هیدروکسید کلسیم در آب است، حاصل می‌شود که به آب آهک موسوم است. آب آهک کاربردهای بسیاری در صنایع شیمیایی دارد. مثلا در تهیه هیدروکسید سدیم ، آمونیاک ، هیدروکسید فلزات ، پرکلرین و به‌ویژه در استخراج منیزیم از آب دریا بکار می‌رود.
انواع آهک
معمولا از سه نوع آهک در کارهای ساختمانی استفاده می‌شود.

 


ادامه مطلب
[ سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

لیتراکن چیه؟!؟

لیتراکن دیوار های بتنی هستن که نور رو از خودشون عبور میدن!

ببین این فیبرهای نوری با سیمان و آب و.. قاطی شه چه میکنه؟!؟

بتن انتقال دهنده نور با نام تجاری ™ Litracon  محصول نسبتا جدیدی است که در سال 2004 توسط یک معمار 27 ساله مجارستانی به نام آرن لوسونزی ابداع گردید. این محصول با ترکیب 96% بتن معمولی و 4% فیبرهای نوری محصولی منحصر به فرد را برای هزاره جدید به ارمغان آورده است.


ادامه مطلب
[ سه شنبه 9 اسفند 1390برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

 مطلب امروز را عینا از مبحث پنجم مقررات ملی ساختمان 

( مصالح و فراورده های ساختمانی ) 

 انتخاب شده.

 

5-13 پلاستیکهای ساختمانی 


5-13-1 تعریف


واژۀ پلاستیک که امروزه به طور معمول به کار می رود، اشاره به گروهی از مواد مصنوعی دارد که از یک سری مواد معمولی همچون زغال سنگ، نمک، روغن؛ نفت، گاز طبیعی، پنبه، چوب و آب ساخته شده اند. از این مواد، مواد شیمیایی نسبتاً ساده ای به نام منومر که قادر به انجام واکنش به یکدیگرند، تولید می شود. از به هم پیوستن منومرها، مولکولهای زنجیره ای با جرم مولکولی بسیار زیاد به نام پلیمر حاصل می شود. مواد اصلی پلاستیکها را پلیمرها تشکیل می دهند. به طور کلی پلاستیک ترکیب شده است از جسم چسبنده و جسم پرکننده (گردهای آلی یا معدنی، رشته های نخی، پارچه ها و ورقها). برای بهره گیری بیشتر معمولاً پلاستیک با یک یا چند جسم دیگر ترکیب می شود تا ویژگیهای فیزیکی دلخواه در فرآورده به دست آید. مواد نرم کننده برای کارپذیری بیشتر، مواد پرکننده برای افزایش حجم و در نتیجه ارزانتر شدن، الیاف برای افزایش تاب و پایایی مواد سخت کننده به منظور گیرش سریعتر به مواد پلاستیکی افزوده می شود.

 


ادامه مطلب
[ سه شنبه 9 اسفند 1390برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

ساختمان هوشمند ، ساختماني است كه مجهز به يك زير ساختار ارتباطاتي قوي بوده كه مي‌تواند به صورت مستمر نسبت به وضعيتهاي متغير محيط عكس العمل نشان داده و خود را با آنها وفق دهد و همچنين به ساكنين ساختمان اين اجازه را مي‌دهد كه از منابع موجود به صورت موثرتري استفاده نموده و امنيت و آرامش آنها را افزايش دهد.

تعريفي كه در ايالات متحده آمريكا درباره يك ساختمان هوشمند عنوان مي‌شود اينچنين است:


ادامه مطلب
[ سه شنبه 9 اسفند 1390برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

ویژگی ورق کامپوزیت:
کامپوزیت با خواص منحصر به فرد و تنوع رنگی فراوان به طراحان خلاق این امکان را میدهد تا به راحتی و در حداقل زمان ایده های خود را به اجرا در آورند.ورق کامپوزیت متشکل از سه لایه شامل دو لایه ورق آلومینیوم و یک لایه مواد ضد حریق پلی اتیلن میباشد و دارای قابلیت های زیر است.
 

 

 

     

[ دو شنبه 19 آبان 1390برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید ترسیم پروژهای اتوکد معماری خود را به ما بسپاری تدریس در مقطع هنرستان وترسیم فنی در مقطع دانشگاه 09366692687
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان معماری و آدرس architectiranian.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





قالب وبلاگ

این سایت را حمایت می کنم
عینک آفتابی

صفحه قبل 1 صفحه بعد